Perle Fine (1905-1988)

“For me, true reality exists in the aura of the unknown… What we see with our eyes, on the canvas, is but a small portion of an audacious system of symbols and concepts and is truly incapable of rationalization.”

Perle Fine (Tanager Gallery artist statement, 1961)

“My painting in the last couple of years is of a subjective nature. It is my answer to the violence, noise and strife rampant in our world today. It is non-gestural, it is a whisper in reply to a shout.”

Perle Fine (Letter to Hofstra University Art Department, 1973)

portada:  Perle Fine (1905 – 1988) Untitled, c.1959. Gouache on collage on paper. 16 x 12 inches. Studio Estate Stamp verso. McCormick Gallery, Chicago

Perle Fine (1905 – 1988). Silences Still, 1966. Acrylic polymer emulsion on wood collage

Perle Fine (1905 – 1988). Sudden Encounter, 1961. Gouache and collage on paper

 

Globe Trottin’ Blue, 1967. Painted wood collage. Gift of Jean Gollay from the Benjamin Gollay Collection in memory of Benjamin Gollay

Perle Fine, “In Staccato”

Perle Fine

(1905, Boston, MA -1988, Southampton, NY)

Movimiento: Expresionismo Abstracto

Género: pintura abstracta

Perle Fine (Poule Feine) (1905-1988) fue una pintora expresionista abstracto estadounidense. 

Fine fue muy conocida por su combinación de fluidez y representación de los materiales con pinceladas y su uso de formas biomórficas encerradas y entrelazadas con formas geométricas irregulares. 

Perle Fine. Undated. Records from Artist and Object files. A0009. Solomon R. Guggenheim Museum Archives, New York

Nacida en Boston, se mudó a la ciudad de Nueva York a fines de la década de 1920 y se instaló en Greenwich Village.

Su interés en el arte comenzó a temprana edad. “Comencé casi de inmediato en la escuela primaria en el momento de la Primera Guerra Mundial … Hice afiches y empecé a ganar pequeños premios y recibir estímulo de esa manera. Fine fue brevemente a la Escuela de Arte Práctico en Boston, donde aprendió a diseñar anuncios en el periódico, antes de ir a la ciudad de Nueva York para asistir brevemente a la Escuela de Arte Grand Central. 

Fue en la Grand Central School of Art donde Fine conoció a Maurice Berezov con quien se casó en 1930. Mientras estuvo en Nueva York, también estudió en la Art Students League con Kimon Nicolades.
En 1933, se convirtió en una estudiante del pintor alemán Hans Hoffman, cuya escuela de pintura estaba al lado de su casa. Junto con Lee Krasner y Larry Rivers, aprendió los principios de la pintura abstracta y se embarcó en su carrera. En 1943, recibió una beca de la Fundación Guggenheim y pronto comenzó a exhibir en museos y galerías en la ciudad de Nueva York. El crítico de arte del New York Times Edward Alden Jewell, quien describió su trabajo como más original que otros el de otros artistas influenciados por Vasily Kandinsky. En 1946, comenzó a tener exposiciones individuales y fue invitada por Willem de Kooning para unirse a “The Club”, el grupo de discusión formado por pintores abstractos y escultores en la escena del centro de la ciudad. Letters and Paintings from Groundbreaking Mid-Century Artist Perle Fine

Perle Fine creaba sus cuadros en el suelo, mientras se movía a través de ellos usando un tablón elevado. Su trabajo está influenciado por formas del neoplasticismo y se distingue además por la fuerte carga emotiva que imprimía en ellas. Siempre  realizaba pinturas ambiciosas, composiciones surgidas con profundos pasajes de pintura negra y áreas de collage texturizadas.

Fine se convirtió en una reconocida profesora de la Universidad Hofstra, en Nueva York, pero siempre se consideró una artista más que una docente y al respecto declaró:

“Nunca pensé en mí como una estudiante o maestra, sino como una pintora. Cuando pinto algo soy muy consciente del futuro. Si siento que algo no va a estar de pie dentro de 40 años, no estoy interesada “.

Collection Art Enterprises, Ltd, Chicago (image courtesy McCormick Gallery, Chicago, © AE Artworks, LLC)

Perle Fine: The Cool Series (1961-63)

Perle Fine in her studio, Springs, New York, 1962, photo Maurice Berezov © A. E. Artworks

Perle Fine, Cool Series, No. 34, Ensign, ca. 1961-1963 Oil on canvas, 68 x 84 inches (courtesy Spanierman Modern)

Perle Fine, Cool Series, No. 7, Square Shooter, ca. 1961-1963 Oil on canvas, 39-1/2 x 39-1/2 inches (courtesy Spanierman Modern)

Perle Fine, Cool Series, No. 35, Shape-Up, ca. 1961-1963 Oil on canvas, 70 x 80 inches (courtesy Spanierman Modern)

Perle Fine, Cool Series, No. 9, Gibraltar, ca. 1961-1963 Oil on canvas, 68 x 84 inches (courtesy Spanierman Modern)

Perle Fine, Cool Series, (Tan over Orange), ca. 1961-1963 Oil on canvas, 50 x 50 inches (courtesy Spanierman Modern)

Summer I1958-1959

Perle Fine, Untitled, 1945. Oil on canvas, 38 x 63 inches

Perle at her show at Betty Parsons Gallery in 1952.
Photo by Meurice Berezov © AE Artworks

arte y moda

“Unequivocably Blue” by Perle Fine (1967) / Missoni
“Unequivocably Blue” by Perle Fine (1967) / Lucky Chouette ( Seoul FW ss 16)
Perle Fine may be one of the best know New York Abstract Expressionists you don’t know much about. Clearly a determined individual, Perle Fine became a major figure of the post-war era. She was one of the first women to be admitted to the Artist’s Club and, considering the social culture of this era, this was no small feat. By 1949 she already had an enviable exhibition record, which included solo exhibitions at Willard and Betty Parsons in New York and at San Francisco’s de Young Museum.Fine was a long time member of the important American Abstract Artists group (AAA). Her education began in her native Boston before she enrolled at the Art Students League in 1935 and fell under the influence of Piet Mondrian. In 1939, she began working with Hans Hofmann, both in New York and at his summer school in Provincetown, MA. Fine broke with Hofmann’s theories and sought to find her own, more calm and contemplative mode of expression. After 1970 she focused her efforts on a series of spare, elegant geometric works called Accordments.Fine remained active in the arts throughout her life, teaching at Cornell University and Hofstra University. She had more than 30 solo exhibitions and countless group showings and is represented in numerous museum and private collections. A traveling museum retrospective was organized in 2009 by Hofstra University where Fine had taught. In 2016 she was included in the ground breaking exhibition “Women of Abstract Expressionism” organized by Gwen Chanzit at the Denver Art Museum. The show traveled and a major book has been published by Yale University Press.
+info:

 

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